طراحی لوگو


» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
اقدام پژوهی راهکارهای برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس حرفه سجاد قیاسوند 1397/08/18 دسته بندی : عمومی 0

اقدام پژوهی شماره هفده : راهکارهای برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس حرفه

اقدام پژوهی شماره 17 :

اقدام پژوهی با موضوع چگونه توانستم نظم دانش آموزان پایه اول را تقویت کرده و بهبود بخشم؟

تعداد صفحات: 26 صفحه

قیمت: 2500 تومان

مدل: PDF & Word (فایل بصورت ورد قابل ویرایش)

راهکارهای برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس حرفه و فن

تعداد صفحات : 35 صفحه

قیمت: 2500 تومان

مدل: PDF & Word (فایل بصورت ورد قابل ویرایش)

مختصری از متن اقدام پژوهی :

 

 

تقدیم به کسانی که لحظات ناب باور بودن، لذت و غرور دانستن، جسارت خواستن، عظمت رسیدن و تمام تجربه های یکتا و زیبای زندگیم، مدیون حضور آنهاست

تقدیم به خانواده ام

 

 

تقدیر و تشکر:

ضمن تشکر از خالق منان که فقط سزاوار اوست از افرادی که با تحمل زحمات زياد مرا در اين امر ياری کردند تشکر و قدردانی می نمايم.

 

چکیده

عده‌اي کنترل رفتار فراگيرندگان و تسلط بر عوامل رفتاري آنان را انضباط مي نامند، برخي معتقدند؛ نظم و انظباط شامل هر نوع سازماندهي در محيط مدرسه و کلاس است، به نحوي که سبب افزايش يادگيري ‌شود. پایبندی به ضابطه ها در یک گروه اجتماعی باعث تداوم آن می شود. انضباط، اخلاق کلاس درس است و بدون آن کلاس تبدیل به یک ازدحام یا غوغا می شود.

در سال تحصیلی اخیر شاهد مسأله­ي بي انضباطي بچه ها و مشکلات مدرسه که باعث آزار برخي همکاران مي شد، بودم.

تقريباً هفته اي سه بار و هر هفته يکي از همکاران مي ناليد در حالي که از شدت عصبانيت گر گرفته بود از کلاسش وارد دفتر مي شد و معمولاً هم از دانش آموزان کلاس سوم  مي ناليدند و آن ها را دانش ‌آموزاني نفهم و بي انضباط مي­خوانند که به همه چيز توّجه دارند مگر درس و تکاليفشان و اينک آن ها هيچ احساس مسئوليتي در قبال وظايف تحصيلي و مدرسه خود ندارند و تنها براي گذراندن وقت به مدرسه مي­آيند و هيچ ارزشي براي زحمات معلم هايشان قائل نيستند.

خوشبختانه با راه کارهایی که در این پژوهش هم به آنها پرداخته شده، توانستم تا حد زیادی این رفتارها را کنترل کنم و مانع تکرار مجدد آنها توسط دانش آموزان گردم.

 

 

کلید واژه: بی انضباطی حرفه و فن سوم راهنمایی

 

فهرست مطالب

مقدمه

توصيف مسئله و وضيت موجود

گردآوری شواهد 1

تعریف مفاهیم و واژگان کلیدی

یافته های علمی

مشاهده

پیشینه تحقیق

تجزیه وتحلیل و تفسیر داده ها

ارائه راه حل های پیشنهادی و بررسی راه حل ها  (شواهد 2)

منابع

 

 

مقدمه

توصيف مسئله و وضيت موجود

اينجانب …..، دبیر حرفه و فن، در سال به استخدام رسمي آموزش و پرورش در آمدم. در حال حاضر با ... سال سابقه مشغول به کار در آموزش و پرورش و حرفه­ی دبیری می­باشم. سال­هاي نخستین خدمتم را در روستاهاي دور و نزديک و همراه با دانش­آموزاني گذراندم که اغلب داراي شخصيت­هاي پر تحرک و در عين حال سرشار از فهم و نجابتي شايسته يک پسر ايراني بودند شايد نحوه زندگي آن­ها سبب شده بود بزرگتر از سن­شان رفتار کنند. آن­ها بچه­هايي آرام و منضبط بودند و مشکلي برايم ايجاد نمي­کردند فقط به فکر درسشان بودن چون در خانه­هايشان وظايف زيادي را بايد انجام مي­دادند. پس در منزل فرصت کمتر مي­داشتند و سعي مي­کردند از همه لحظات کلاس براي برطرف کردن مشکلات درسي­شان استفاده کنند. اما در این چند سال اخیر  که بیشتر ساعات کاری را در شهر مشغول خدمت شدم، شاهد مسأله­ي بي­انضباطي بچه ها و مشکلات مدرسه که باعث آزار برخي همکاران مي شد، بودم. من در مدرسه راهنمايي سيدجمال الدين اسد آبادي شهر فاضل آباد شهرستان علی آبادکتول، مشغول به کار شده ام و نسبت به ديگر مدارس که درس داشته ام کلاس هايي پر جمعيت دارد.

ساختمان آموزشگاه دارای نمازخانه کتابخانه و فضایی برای آزمایشگاه و کارگاه حرفه و فن که امکانات محدودی دارد اختصاص یافته و دفتر آموزشگاه و اتاق دفتری داری می­باشد. اکثر دانش­آموزان دارای وضعیت اقتصادی و فرهنگی متوسطی و اغلب آنها در خانواده­ای با باورهای دینی قوی رشد کرده اند. و طبق پرسشنامه­ای که از والدین داشته ایم. بیشتر با مشکلات اقتصادی و خانوادگی دست و پنجه نرم می کردند در عین حال تعدادی از والدین به لحاظ اجتماعی از رتبه خوبی برخوردار بودند.

البته من در مدارس پرجمعيت ديگري هم تدريس داشته ام که مي توان گفت در آن مدارس هم اين مشکل احساس مي شد البته خود من از جهت برقراري ارتباط با بچه ها راحت هستم و مشکل چنداني نداشتم اما از تنش هايي که بين بچه ها و ساير معلمان، مدير و معاون و... ايجاد مي شد بسيار رنج مي بردم تقريباً هفته اي سه بار و هر هفته يکي از همکاران مي ناليد در حالي که از شدت عصبانيت گر گرفته بود از کلاسش وارد دفتر مي شد و معمولاً هم از دانش آموزان کلاس سوم مي ناليدند و آن ها را دانش ‌آموزاني نفهم و بي انضباط مي­خوانند که به همه چيز توّجه دارند مگر درس و تکاليفشان و اينک آن ها هيچ احساس مسئوليتي در قبال وظايف تحصيلي و مدرسه خود ندارند و تنها براي گذراندن وقت به مدرسه مي­آيند و هيچ ارزشي براي زحمات معلم هايشان قائل نيستند.

من به آنها حق مي­دادم حضور چند دانش آموز اخلال­گر باعث شده بود ديگران را تحت تاثر قرار داده با خود همراه سازند و بچه­ها اين کلاس مرا هم با وجود اينکه علاقه بسيار زيادي به بچه­ها دارم و دوست دارم هميشه آن­ها را شاد ببينم تا سرو صدا و حرف زشت زدن به يکديگر، تحريک کردند و نزديک بود قانون مخصوص خودم را فراموش کنم اختيار و نفوذ اخلاقيم را رها کرده و وارد گود رقابت با آنها شدم اما به سرعت خودم را کنترل کردم و اجازه ندادم خشم و غصب بر من چيره شود و من هم به کسي توهين کنم و يا اينکه بخواهم کسي را تنبيه کنم وقتي محيط­هاي آموزش مختلف را مقايسه مي­کردم مثل روز برايم روشن بودکه تفاوت رفتار و آرامش و انضباط و متقابلاَ ارزشي که دانش­آموزان براي خود قائل بودند مستقيماً در نحوه آموزش و يادگيري آنها مؤثر بود و امر آموزش و تسهیل  مي­کرد و مهم­تر اينکه در کلاس­هاي منظم از زمانيکه با يکديگر مي­گذرانديم لذّت مي­بردیم امّا امسال بايد هميشه در يک حالت کاملاً هوشیار مي­بودم تا اينکه مشکلي پيش نيايد که مانع آموزش شود. خيلي خسته مي­شدم و جالب اينکه بچه­ها هميشه ناآگاهانه سعي داشتند بلکه فرصتي پيدا کنند تا مساله­اي ايجاد کرده و وقت کلاس را تلف  کنند و من هميشه سعي مي­کردم حسن روابط را با آن­ها حفظ کنم و آن ها را زیر نظر بگیرم. نمی­گذاشتم موفق شوند و من گواه و مهر تائيدي بر محکوميت­هايي باشم که به رفتار منفي  بزرگترها نسبت مي­دهند به هر حال به سختي فشار بي­انضباطي و به قول برخي همکاران بي ادبي و بي­فرهنگي بچه­ها را تحمل می­کردم و بر خلاف خلقياتي که داشتم و با بچه­ها به شوخي طبعي و لطافت بر خورد مي­کردم حالا بايد خيلي با احتياط رفتار کنم و سنگيني گذشت زمان را احساس مي­کردم که بسيار برايم ملال­آور بود و مي­ترسيدم اين حالت به بچه­ها منتقل شود اين مسأله بسيار فکرم را مشغول کرده و بود و تصميم گرفتم با ديگر همکاران در اين باره صحبت کنم با تعجب ديدم بيشتر آن ها اظهار مي کنند دانش آموزان اين کلاس را رها کنيد اين ها به هيچ وجه قابل کنترل نيستند بايد برويم کلاس درسمان را بدهيم و خارج شويم به آن ها رو ندهيد و خارج از حيطه درسي با آن ها صحبت نکنيد که کارتان پس معرکه است آن ها معتقد بودند بايد از روشي خشک استفاده کرد که بچه ها به خود اجازه ندهند کلاس را شلوغ کنند و يا اينکه از همان تدابيري استفاده کند که سعي دارند آن را ريشه کن کنند مثلاً براي اينکه سرو صداي بچه ها را آرام کنيم خودمان صدايمان را بلند کنيم و يا وقتي مي خواهيم دعوايي را خاتمه دهيم از زور استفاده کنيم در مقابل بي ادبي دانش آموز بي ادب باشيم . اگر بد دهن است بد و بي راه بگوييم و قبل از همه اينها اينقدر خشن و خشک رفتار کنيم و مقررات سخت وضع کنيم که جرأت حرف زدن نداشته باشند.

اما آن­ها به اين توّجه نداشتند که با اين روش­هاي انعطاف ناپذير آرامش را هم از خود و هم از بچه­ها مي­گيرند و آن ها را به حضور در کلاس و مدرسه بي علاقه مي کنند و در تمام زمان بايد سنگيني نگاه تنفر آميز بچه ها را تحمل کنند و بدون هيچ لذّتي از اين ارتباط مقدس کلاس را به پايان برسانند.

به امید خداوند متعال برای بهبود نظم دانش­آموزانم سعی شده با استفاده از درس طراحی مسائل یادگیری و اقدام پژوهی به پرسش های زیر پاسخی داده شود:

  1. چگونه می توانم با افزایش روحیه نظم در دانش آموزان اتلاف وقت در کلاس را کاهش دهم؟
  2. چگونه می توانم با ایجاد انگیزه  در دانش آموزان انضباط را در حین تدریس افزایش دهم؟
  3. چگونه می توانم با  تغییر چیدمان کلاس و استفاده از روش های فعال انضباط را در حین تدریس افزایش دهم؟

با توجه به آنچه گفته شد بر آن شدم با مشاهده مصاحبه پرسشنامه و مطالعه کتابها مقالات و سایت های مختلف دلایل بی انظباطی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی را پیدا کنم و برای بهبود آن اقدام نمایم.

 

 

گردآوری شواهد 1

تعریف مفاهیم و واژگان کلیدی

چگونه: چه، گونه، به دو معنا در فرهنگ معنی شده 1- از چه نوع در چه وضع؟ 2- ادات تعجب چه جور چطور؟[1]

می توانم: تواننده، توانا، توانسته، قدرت داشتن، توانايي داشتن[2]

انضباط: 1- سامان شدن، به نوا شدن، خوب نگاه داشتن، نظم داشتن،    2- سامان پذیری، آراستگی،   3- پیروی کامل از دستورات نظامی[3]

دانش آموزان: 1- آنکه علم آموزد  2- شاگرد دبیرستان[4]

سوم راهنمایی: هدايت، راهبري،[5] دوره راهنمايي پس از دوره ابتدايي آغاز مي شود و مرحله سوم آموزش همگاني به شمار ميرود. طول مدت تحصيل در آن سه سال تعيين شده است و معمولاً گروه سني 11تا 13 سال در آن تحصيل مي کنند.

حرفه و فن: درسی است که در دوره راهنمایی تحصیلی در کلیه پایه ها در دو ساعت عملی و یک ساعت نظری تدریس می شود.

بهبود: به ‌بودن، خوب‌ بودن، به دو معنا در فرهنگ معنی شده 1- بهتری ترقی تدریجی 2- عافیت سلامتی تندرستی.[6]

یافته های علمی

انضباط: از نظر معنای عبارتست از اعمال قواعد و مقرراتی که یادگیری را تسهیل می کند و اخلال در کلاس را به حداقل کاهش می دهد.

لوفرانسو (1991) معتقد است انضباط بدان دسته از اعمال معلم اطلاق می شود که مانع سرزدن رفتارهای از دانش آموز است که فعالیت کلاسی را مختل یا تهدید به اخلال می کند.

به نظم و انضباط به عنوان روشی برای تعیین حدود، انتظارات و وظایف بیندیشید.[7]

عده‌اي کنترل رفتار فراگيرندگان و تسلط بر عوامل رفتاري آنان را انضباط مي نامند, برخي معتقدند؛ نظم و انظباط شامل هر نوع سازماندهي در محيط مدرسه و کلاس است، به نحوي که سبب افزايش يادگيري ‌شود.

اصغري پور بي‌انضباطي را اينگونه تعريف مي کند: «هر نوع رفتاري که از ارزش‌هاي پذيرفته شده جامعه به دور است (با توجه فرهنگ) و داراي تکرار شدت و مداومت است و در زمانها و مکانهاي متعدد اتفاق مي­افتد و همچنين رفتاري است که با درماندگي و کاهش کارايي فرد همراه است».[8]

 ايزابل کلاک: «بي انضباطي را رفتاري مي داند که از طرف تعدادي از دانش‌آموزان انجام مي شود و مشکلاتي را براي فرد معلم به وجود مي‌آورد و معلم را در راه رسيدن به هدف که ارتقای تحصيلي دانش‌آموزان است با مشکل روبرو مي‌کند و مانع از پيشرفت کار تحصيلي مي شود و رفتار آنان نا معقول و نا منظم است».[9]

پایبندی به ضابطه ها در یک گروه اجتماعی باعث تداوم آن می شود. انضباط، اخلاق کلاس درس است و بدون آن کلاس تبدیل به یک ازدحام یا غوغا می شود.

انضباط در معانی مختلف اطاعت کورکورانه، تنبیه، محدودیت، نظم، قاعده و قانون استعمال می شود. توجه به مفهوم انضباط از لحاظ تربیتی برای مربیان ضروری به نظر می رسد زیرا یکی از مشکلات و مسائل مهم آموزش و پرورش در مدرسه انضباط و کلاس داری است. چون تا معلمی نتواند کلاس خود را خوب اداره کند هرگز نخواهد توانست چیزی یاد بدهد. بنابراین می توان گفت کلاسی که انضباط بر آن حکم فرماست کلاسی است که از یک عده دانش آموز که تابع انضباط باشند تشکیل یافته است. البته منظور از کلاس درس با انضباط این نیست که تسلط و کنترل بر آن حکم فرما باشد زیرا اگر دانش آموزان ساکت و آرام بنشینند چیزی یاد نمی گیرند.[10]

وقتی پای انضباط به میان می آید رفتارهای آرام بهتر از کلام موثر واقع می شود. همه شاگردان کلاس باید برای رشد مهارت های کلامی، آزادانه در یک بحث کنترل شده مشارکت داشته باشند.

برخی مشکلات ساده انضباطی عبارتند از: دانش آموزی که به هنگام تدریس معلم، مداد خود را می­تراشد وقوع نزاع میان دو دانش آموز، صحبت های مخل محیط کلاس درس، رد و بدل کردن کاغذهای یادداشت، بی اعتنایی به درخواست معلم، رابطه عناد آمیز بین گروه های دانش آموزی.

روشن است که مشکلات انضباطی موجب تعارض و کشمکش درونی اکثر والدین (بین دو شیوه سخت­گیری و آسانگیری می شود. در خصوص مشکلات انضباطی در بعد آموزشی باید یادآور شد که دو مؤلفه اساسی برای ایجاد نظم در فعالیت و فرایند یادگیری در کلاس، انضباط و آموزش موثر و گیراست.

هدف انضباط از بین بردن آزادی نیست بلکه اعطای حداکثر آزادی در حدود تربیت به دانش آموز است. پس نوع انضباط بر حسب نوع یادگیری و از درسی به درس دیگر فرق می کند. چنانکه به عنوان مثال هرگاه دانش آموزان به نوشتن انشاء مشغولند یا به یک سخنرانی گوش می دهند باید کلاس آرام و ساکت باشد تا نتیجه مطلوب بدست آید ولی اگر درس کارهای دستی باشد در این صورت انضباط شامل حرکت و سر و صدا خواهد بود و سکوت و آرامش جایز نیست. بهترین شیوه تسلط بر کلاس آن است که بر احترام متقابل بین معلم و دانش آموزان مبتنی باشد. به عبارت دیگر معلم باید در دل دانش آموزان نفوذ کند نه اینکه وسیله­ی ارعاب باشد و چوب و فلک را نعمت بهشتی بداند.[11]

مشاهده

اولين جرقّه اي که باعث شد احساس کنم به يک سري اقدامات براي پيشگيري از رفتارهاي نامناسب نياز است تا بتوانم دانش آموزان موفق تري داشته باشم مشاهده رفتار بچه ها  بودکه از بدو ورود من به کلاس شروع مي شد در ابتدا مي بايست آن ها را تشويق مي کردم که چيدمان کلاس را مرتب کنند چون آنها به محض ورود به کلاس روی نيمکت ها در هر جايي که قرار داشتند، مي نشستند. در هنگام ورود معلم به کلاس تعداد کمي از بچه ها در جايشان نشسته بودند و بقيه يا در حال نوشتن روي تخته سياه بودند و يا اينکه وسط کلاس در حال حرکت کردن و حتي دست زدن و پايکوبي بودند. و نماينده کلاس در حال داد زدن و به ميز کوبيدن و بعضي وقت ها درگيري لفظي با بچه ها بود. که البته بعضي از تنش هاي که بين همکاران و بچه­ها اتفاق مي­افتاد از همين جا شروع مي­شد که اين رفتارها را بي احترامي به خود مي­دانستند و همان ابتداي ساعت يا کار بچه ها به دفتر مي کشيد و يا به شدّت با آن ها برخورد مي کردند، بدين ترتيب محيط کلاس متشنّج مي شد و اين رفتار اصلاً شروع خوبي براي يک تدريس موفق نخواهد بود.

بچه ها در حين تدريس از اندک فرصتي که بدست مي آورند استفاده مي کردند تا با هم دربارة هر مطلبي صحبت کنند از مهماني شب گذشته گرفته تا داستان ها و فيلم هايي که خوانده و ديده بودند. خلاصه مدام در حال صحبت بودند.اگر هم صحبت غير ممکن مي شد براي هم نامه نگاري مي کردند و با همکاري صميمانه نامه ها را رد و بدل مي کردند.

بعضي ها هم که مدام با هم در حال کشمکش بر سر جاي دفتر و کتابشان روي ميز بودند يا اينکه نيمکت را به پشت نفرات جلويي مي کوبيدند. ساعت آخر هم که زير ميزهايشان يا داخل جا ميزها پر از کاغذ و پوست تخمه و... بود.

تعدادي هم که مدام در حال نقاشي و خط خطي بودن حالا يا روي دفتر و کتاب خودشان يا نفرات کناري بعضي وقت ها باعث دعوا و سر و صدا مي شد و يا اينکه روي  ميزهايشان هنرنمايي مي کردند.

معمولاً سعي مي کردم با رفتار جدّي و ترفند های معلّمي آن ها را به درس مشغول کنم و از بي نظمي آن ها پيشگيري کنم. به هر حال اين برايم سخت بود تصميم گرفتم بطور جدّي اين مسأله را پيگيري و از علّت اين بي نظمي هايي که ايجاد مي کردند سر در بياورم از اين تعريف من خوشش آمده بود از من تشکر کرد و بعد گفت: ببخشيد ديگر تکرار نمي شود حالا کلاس آماده شده و من فرصت را برای انجام مصاحبه مناسب دیدم.

به جهت تسلط و شناخت بهتر مساله از روش پرسشنامه استفاده کردم و با توجه به پاسخهايي که دانش­آموزان و اولياء و معلمان به سوالات داده بودند برايم ثابت شد مشکلي که در مدرسه احساس کردم وجود دارد.

در اين پرسش نامه ها راه هايي به منظور کاهش و يا حل مسئله ارائه شده بودکه دانش آموزان، اولياء و معلمان آنها را تا حدودي تاييد کرده بودند.

پیشینه تحقیق:

تحقیقی در مرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد با موضوع: روش­های افزایش انضباط در بین دانش­آموزان دوره ی ابتدایی توسط اقای سعید ابراهیمی به راهنمایی آقای دکتر تلخابی در بهار 87 صورت گرفته است.

راههايي پيشنهادی  و نحوه استفاده از روش ها را نيز مورد بحث قرار داده است. با توجه به تحقيق "کانين" که مشکلات بي انضباطي را از اقدامات پيش‌گيرانه‌ي معلم مي‌داند. راههاي براي پيش‌گيري اين عمل ارائه می شود. سپس علل بي‌انضباطي را بررسي کرده‌ و راههايي براي کاهش اين علل ارائه خواهد شد. براي برخورد با رفتارهاي بي‌انضباطي و بي‌انضباطانه نيز باتوجه به ديدگاههاي دانشمندان، معلم، مدرسه، دانش آموز و اجتماع.

همچنین آقای حسین پیریایی در مقاله ای به بررسی اهميت و ضرورت نظم و انضباط در کلاس روش تدريس مناسب راه ها و فنون ايجاد نظم کلاس و يا مديريت کلاس ويژگي هاي رفتاري و اخلاقي يک معلم و رابطه ي آن با ايجاد نظم کلاس پرداخته است. همچنين در اين مقاله ضمن تبيين و توضيح موارد ذکر شده و ارائه­ي راه حل هاي کاربردي بر مبناي تئوري هاي علم تعليم و تربيت در رابطه با موضوع مقاله، در پايان پيشنهادهايي نيز براساس موضوع مهم مديريت کلاس که همه­ي معلمان و استادان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي با آن درگير مي باشند، ارائه کرده اند.

پایان‏نامه خانم مهین توکّلی با عنوان  چگونه انضباط صحیح را در مدارس برقرار کنیم؟ به ارایه راهکارهای  پیشنهادی تحقیق  خود در مورد انضباط می پردازد.

علاوه بر نظر ایشان در مورد کارکردهای اجتماعی انضباط، تأثیرات و پی‏آمدهای مثبت آن در زمینۀ رشد شخصیت انسانها نیز از جمله موارد قابل‏ توجه است. انضباط، رفتار انسان را کنترل‏ و هدایت و رسیدن به اهداف فردی را تسهیل‏ می‏کند. بدون انضباط، فعایتهای فرد شکل‏ معیّنی ندارد و نیروی کارآمد او به هدر می‏رود. این مسئله، بخصوص در مورد کودکان و نوجوانان، که هنوز در زندگی‏ شخصی و اجتماعی دانش و تجربۀ کافی به‏ دست نیاورده‏اند، محسوس است. در عین‏ حال، یکی از ملموس‏ترین مسایلی که‏ همواره در آموزش و پرورش مطرح است و ذهن معلمان را مشغول می‏دارد، مسئلۀ برقراری انضباط در کلاس درس و اصلاح‏ مشکلات رفتاری دانش‏آموزان است. «گزل»، روان‏شناس معروف عقیده دارد: «نخستین پانزده سال زندگی کودک به‏معنای‏ واقعی سالهای اعمال انضباط و دیسیپلین‏ است. زیرا رشد و نمو کودک در حقیقت‏ فرآیند یادگیری انجام دادن کارهای صحیح‏ در زمان درست، در مکان مناسب و درست‏ و به‏گونه‏ای معنی‏دار است. کودکان آرزوی‏ متحد شدن، منظم بودن، تربیت شدن یا انضباط خاص را در سر نمی‏پرورانند؛ بلکه‏ می‏خواهند آزاد باشند و برای خود تصمیم‏ بگیرند و تحت هیچگونه نظم و انضباطی‏ نباشند.»

تجزیه وتحلیل و تفسیر داده ها

پس از بررسي و دقت در شواهد و مطالعه کتاب­هاي علمي مرتبط با مسأله موجود و همچنين بررسي مصاحبه­هايي که طي جلسات متعدد با دانش­آموزان همکاران و مدير مدرسه داشتم عوامل موثر در بي­انضباطي و رفتارهاي نامناسب دانش آموزان را به ترتيب زير تقسيم بندي کردم تا به اين ترتيب بهتر بتوانم راه هاي رفع مشکلات را جستجو کنم.

  1. خانواده:

محیط خانواده والدین و با دوام ترین عامل در تکوین شخصیت کودکان نوجوان است. از جمله عواملی از سوی خانواده در رفتار نوجوانان تاثیر می گذارد:

  1. فضای روانی و عاطفی: ایجاد تعاملات روانی و عاطفی بین اعضای خانواده از جمله آموزش های مستقیم (اخلاقی، بهداشتی و ... ) و آموزش های غیر مستقیم (همانند سازی و تقلید)
  2. شرایط ناسالم خانوادگی مانند طرد کودک، تنبیه شدید، انتظار نابجا از کودک و ...
  3. فقدان والدین عدم ثابت قوانین و معیارهای اخلاقی چنانچه در خانواده اصول اخلاقی معینی نباشد مشکلات رفتاری کودک وجود دارد
  4. ترتیب ولادت.

شاید بتوان گفت بزرگترین و موثرترین عامل در تعیین کیفیت رفتار کودکان، وضعیت زندگی و شرایط خانوادگی آنها است. مسلم است کودکانی که در معرض مستقیم اختلاف ها، تشنجات و تعارضات حاکم بر افراد خانواده قرار دارند، نمی توانند از شخصیت متعادل و سالمی برخوردار شوند. تحقیقات نشان داده است که جو متشنج و آلوده خانواده و کیفیت پاسخ های نامناسب والدین به بدرفتاری های کودکانشان، پیامدها و نتایج نامطلوبی را دربر داشته است. بطور کلی می توان گفت جو عاطفی حاکم بر خانواده و تجربیاتی که کودک از زندگی خانوادگی بدست می آورد، زمینه طرز تفکر، تکوین شخصیت و الگوهای رفتاری خوب و بد او را در آینده فراهم خواهد کرد.

خانواده به نوع فرهنگ حاکم بر آن، نوع شغل، مقدار درآمد، جمعيت خانوادگي، محل سکونت، اندازه آن و... در انضباط و بي انضباطي نقش تعيين کننده دارد. برخي خانوده ها با سهل انگاري از تربيت فرزند غافل مي شوند و برخي آنقدر سختگيري مي کنند که او را وادار به طغيان مي کنند و در برخي خانوده ها وجود محروميت ها مثلا محروميت از وجود پدر که باعث مشکلات فراوان و در مواردي پرخاشگري فرزندان و سرپيچي آن ها از دستورات مخصوصاً در خانواده هاي با نيازهاي متفاوت مي گردد و بدنبال اين، مشکلات اقتصادي و ناتواني از تهيه وسايل مورد نياز فرزندان در اين خانوده ها سبب بروز عقده و حسادت و رفتارهاي نامناسب بچه ها در مقابل دوستانشان مي شود آن طور که من متوجه شدم بيکاري و فقر حاکم بر بعضي از خانواده ها  بچه ها به شدت روحيه و جسم آن ها را تحت تأثير قرار داده بود به نظر من پيامدهايي که مشکلات مالي بدنبال دارد بر ديگر ابعاد زندگي انسان تاثير گذار مي باشد همچنان که امام مجتبي (ع) فرمود: آنکس که به فقر مبتلا شود 4 مسئله بر او پيدا مي آيد: در یقين او ضعف حاصل مي شود. در عقل او نارسايي پديد مي آيد. در دين او سستي حاصل مي شود و در آبروي او کمي و کاستي پديد مي آيد.[12]

در صحبت­هايي که با بچه ها داشتم بيشتر آن ها اظهار مي داشتند والدين شان آنچنان غرق در مشکلات کاري و يا خانوادگي هستندکه آن ها را به فراموشي سپرده اند. بعضي هم اگر چه والدينشان روابط خوبي داشتند امّا بدليل کثرت فعاليت اجتماعي و درگيري در خارج از خانواده فرصت چنداني براي توجه به نيازهاي فرزندانشان نداشتند و گاه احساس گناه آنان در عدم رسيدگي به فرزندانشان باعث مي شد فرزندشان...

 

 

 

 


[1]  فرهنگ معین، ص 941

[2]  همان، ص 491

[3]  همان، ص 329

[4]  همان، ص 1061

[5]  همان، ص 730

[6]  همان، ص 476

[7]   نشریه پیوند، ص 31

[8]  اصغری پور، حمید، کلیات راهنمایی و مشاوره‌، ص 137-141

[9]  کلاک ماک لين، ايزابل، راهنمايي و مشاوره کودک در مدرسه، ص 80-85

[10]  ماهنامه آموزشی، خبری، ص 16

[11] همان

[12]  بحار الانوار، ص 47


تعداد بازدید : 1598
خرید و دانلود | 3,000 تومان
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط

9