طراحی لوگو


» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
اقدام پژوهی راهکارهای کاهش میزان پرخاشگری دانش آموزان سجاد قیاسوند 1397/08/18 دسته بندی : عمومی 0

اقدام پژوهی شماره دوازده : راهکارهای کاهش میزان پرخاشگری دانش آموزان

اقدام پژوهی شماره 12 :

اقدام پژوهی با موضوعچگونه توانستم میزان پرخاشگری دانش آموزم را در کلاس کاهش دهم

تعداد صفحات: 33 صفحه

قیمت: 2500 تومان

مدل: PDF & Word (فایل بصورت ورد قابل ویرایش)

راهکارهای کاهش میزان پرخاشگری دانش آموزان

تعداد صفحات : 33 صفحه

قیمت: 2500 تومان

مدل: PDF & Word (فایل بصورت ورد قابل ویرایش)

مختصری از متن اقدام پژوهی :

چکیده

پرخاشگری‌ وسیله‌ ای رفتاری‌ است‌ که‌ فرد به‌ وسیله‌ آن‌ خواستار به‌ دست ‌آوردن‌ هدفی‌ دیگر است‌ و ابداً قصد حمله‌ به‌ دیگران‌ یا اذیت‌ کردن‌ آنها را ندارد. البته‌ در این‌ میان‌ ممکن‌ است‌ لطمه‌ ای‌ نیز به‌ کسی‌ وارد شود. مثلاً کودکی‌ بزهکار کیف‌خانمی‌ را می ‌رباید تا به‌ این‌ وسیله‌ مورد تشویق‌ و تأیید گروه‌ همسالان‌ قرار گیرد ممکن‌ است‌ پرخاشگری‌ جنبه‌ انتقام‌ گیری‌ نیز داشته‌ باشد. یعنی‌ کودکی‌ که‌ مورد اذیت‌ و آزار قرار گرفته‌ و نتوانسته‌ خشم‌ خود را ابراز کند، اکنون‌ با پرخاشگری‌ به‌ کاهش‌ اضطراب‌ خود می ‌پردازد. در این‌ جا پرخاشگری‌ وسیله‌ ای‌ است‌ که‌ کودک‌ با توسل‌ به‌ آن‌ می ‌خواهد به‌ هدف‌ خود یعنی‌ کاهش‌ اضطراب‌ دست‌ یابد.

آموزش و پرورش جدید صحنه­ای از یادگیری­های متقابل از همه رسانه­ها، افراد و تأثیرات فرهنگی همه جوامع است. خیلی از دانش­آموزان از کوچک­ترین وقایع جهان و محیط قبل از معلمان و مدیران خود آگاه می­شوند و انتظارات خاصی از آن­ها دارند. در چنین شرایطی، تغییر و اصلاح رفتار تابع درک عمیق علل رفتار است. به همین دلیل برای برقراری انضباط و اصلاح رفتار باید معلمان و مدیران اصول رفتار شناسی و برقراری انضباط را درک و نگرش های درست و عالمانه ای نسبت به آن داشته باشند تا در کارهای پرورشی خود موفق باشند.

اینجانب محبوبه ظفری در اقدام پژوهی  فوق تلاش نموده ام تا از پرخاشگری دانش آموزان کلاسم جلوگیری کرده و راهکار های آن را در اختیار همکاران گرامی قرار دهم.

 

فهرست مطالب

مقدمه 

بيان مسئله

توصيف وضع موجود

گردآوري شواهد يک

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها

اجرای راهکارهای پیشنهادی و نظارت بر آنها

اجرای راه حل ها

گردآوری شواهد 2

ارزشیابی تأثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار

راه کار و نتیجه گیری (گزارش نهایی)

منابع و مآخذ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            

 

 

مقدمه

دشواری کنترل دانش­آموزان با توجه به ویژگی­های سنی آنها روز به روز رو به افزایش است. بسیاری از معلمان و مدیران از برخورد با مسائل انضباطی دانش‌آموزان احساس ناتوانی می کنند و به طور معمول ممکن است برخوردهای نامناسبی با این رفتار ها داشته باشند. رفتارهای تهاجمی یا پرخاشگرانه از شایعترین اختلالات رفتاری انسان است. براساس بررسی‌های انجام شده، درصد زیادی از مشکلات رفتاری کودکان تحت عناوین مختلف به پرخاشگری مربوط می‌شود. وجود نظریات متنوع در این مورد حاکی از پیچیدگی موضوع است. از نظر علمی باید گفت پرخاشگری یک کشش و یا یک گرایش در فرد است که به صورت زدن، کشتن و ویران کردن خود را نشان می‌دهد. امری که فرد به عنوان عکس‌العمل از خود بروز می‌دهد به گونه‌ای است که باید گفت مناسب عمل و یا رفتار طرف مقابل نیست. ظاهر این امر نشان دهنده یک شورش و انقلابی در درون فرد و حاکی از وجود احساساتی است که فردگویی از بازگو کردن آن وحشت دارد. رنجی در درون او وجود دارد که قادر به رفع و جبران آن نیست و ناگزیر تلافی آن را سر دیگران در می‌آورد اگرچه در مواردی این زجر دادن متوجه خودش نیز می‌شود. فروید معتقد است پرخاشگری امری غریزی و فطری بوده و انسان از هنگام تولد این نیرو را با خود به دنیا می‌آورد.

اصل و مبنای پرخاشگری می‌تواند غریزی باشد و وجود چنین نیرویی در جهت صیانت ذات با نظام خلقت هماهنگی و سازش دارد و تنها نحوه بروز آن در جامعه است که تحت تأثیر عوامل تربیتی – اجتماعی می‌تواند متفاوت باشد.

 

 

بيان مسئله

پرخاشگری یکی از رایجترین واکنشهای کودکان نسبت به ناراحتیها و ناکامی هاست که به منظور صدمه رساندن به دیگران، کسب پاداش، ارضای نیازها یا رفع موانع انجام می شود. چون تمام اعمال و رفتارهای انسان دارای هدف است رفتار پرخاشگرانه نیز هدف دارد هدف، مهم ترین عامل در توجیه نوع رفتار است. براساس شناخت هدف، می توان بین اعمال و رفتارهای گوناگون وجه تمایز قائل شد و آنها را در زمره رفتارهای سالم یا پرخاشگرانه برشمرد. ممکن است دو عمل یکسان در یک زمان یا دو هدف متفاوت انجام گیرد که یکی رفتار سالم و دیگری رفتار پرخاشگرانه تلقی شود، برای مثال کودکی را در نظر آورید که در حیاط مدرسه در حال توپ بازی است. اگر توپش به طور تصادفی و بدون آنکه اراده کند به شیشه پنجره بخورد و آن را بشکند، این عمل پرخاشگری نیست، در حالیکه اگر توپش به صورت عمدی و به قصد شکستن شیشه بسوی پنجره پرتاب شود، رفتارش پرخاشگرانه است.[1]

از این رو، در شناسایی و تعریف پرخاشگری و رفتار پرخاشگرانه باید هدف از انجام دادن آن عمل مشخص شود. مهم ترین هدف زندگی ما رسیدن به شادی و نشاط و کم کردن خشم و استرس است. حرکت و فعالیت انسان برای دست یافتن به شادی است. اگر فضای آموزشی ما از نشاط و شادی خاصی برخوردار باشد نتیجه ی آن فراگیرانی شاد و با عزت نفس بالا و آرام خواهد بود و آینده سازان خوبی برای این مرزو بوم خواهند بود.

پرخاشگری انواع گوناگونی دارد و آشکارترین نمونه های آن عبارتند از:

  1. پرخاشگری فیزیکی 2- تهدید کلامی 3- توهین کلامی  4- پرخاشگری کلامی 5- شکایت 6- پرهیز و پرخاشگری ارتباطی

 

 

توصيف وضع موجود

اینجانب …… آموزگار پایه …. آموزشگاه ..…. شهرستان …… هستم و مدت ..… سال است که سابقه خدمت در آموزش و پرورش دارم. در سال تحصیلی اخیر نکته ای که توجه مرا به خود جلب نمود پرخاشگری تعدادی از دانش آموزان بود وبا توجه به شواهدی که داشته ام مسئله مورد نظرم که مشکل اخلاقی و انضباطی دانش آموزان  به قرار زیر بود:

در روزهای آغازین سال تحصیلی متوجه برخی پرخاشگری و بی انگیزگی هایی از جانب تعداد کثیری از دانش آموزان شدم به حدی که این مسئله نوعی گریز و بیزاری از این دانش آموزان به من القا کرد. اما بعد از دو سه روز از سال تحصيلي متوجه شدم که دانش آموزان کمی آرامتر و متمایل تر به مدرسه شده اند و کمی جو مدرسه رو به دوستی پیش می رود و به این نتیجه رسیدم که می توان از در دوستی با ایشان وارد شد  

گردآوري شواهد يک

برای این کار ترجیح دادم نخست با خود دانش آموزان صحبت کنم تا نظر خود را بگویند از چهره دانش آموزان مشخص بود که در هر کدام خانواده مشکلی دارند که تأثیر سوئی روی اخلاق دانش آموز گذاشته است، به خاطر اینکه در خانه آرامش نداشته در مدرسه مدام به دانش آموزان پرخاشگری می کردند. با توجه به اینکه خودم به تنهایی نمی توانستم مشکل دانش آموز را حل کنم و با مدیر و معاون هم در زنگ های صبحگاه و مراسم دیگر ارتباط داشتند. تصمیم گرفتم از همه کمک بگیرم.

در مرحله دوم با معاون صحبت هایی داشتم و سوال از پرخاشگری دانش آموزان کردم. معاون مربوطه اظهار داشتند که این دانش آموزان به بهانه های مختلف دوست دارند دانش آموزان دیگر را اذیت کرده و با پرخاشگری نظم کلاس را به هم بزنند از مدیر و معاون آموزشی مدرسه سوالاتی در مورد وضعیت دانش آموزان شد که آنها هم از اخلاق و پرخاشگری نامبردگان راضی نبودند و می گفتند در مراسم صبحگاه یا مراسم مختلفی که برگزار می شود بی نظمی به وجود می آورند. از دانش آموزان مدرسه در زنگ  تفریح سوالاتی در مورد دانش آموز شد عده ی زیادی شکایت داشتند، و عده ی کمی تا حدودی راضی بودند. از مستخدم مدرسه در مورد وضعیت دانش آموزان سوال کردم راضی نبود و می گفت حتی این دانش آموزان حاضر نیستند آشغال خود را در سطل بریزند و اگر تذکر داده شود عصبانی می شوند و پرخاشگری می کنند. در جلسه ی شورای آموزگاران مشکل دانش آموزان مطرح شد روی هم رفته آموزگاران راضی نبودند. باز با خود دانش آموز ان مصاحبه کردم و از آنها  سوالاتی پرسیدم از جمله: آیا از نظر اقتصادی وضع خوبی دارید؟ رابطه پدر و مادرت با شما چگونه است؟ ارتباط پدر و مادرت با هم چگونه است؟ رفتارت با بقیه ی افراد خانواده چطور است؟ آیا ورزش و تفریح را دوست داری؟ آیا اوقات فراغت به تفریح و گردش می روید؟ چند تا فرزند هستید؟ سطح سواد پدر و مادرت چقدر است؟ و... .

از تمام حرفهای دانش آموزان نتیجه گرفتم که از نظر اقتصادی وضع خوبی ندارند و پدر و مادرشان کم سواد هستند و پدرشان پرخاشگر است و با بقیه ی افراد خانواده هم بد اخلاقی می کند و رفتار او در فرزندشان تأثیر گذاشته و کاری به تفریح و گردش و ورزش ندارند و از نظر اخلاقی به ترتیب فرزندان توجهی نداشته و از لحاظ امنیتی این دانش آموز در خانه احساس آرامش خوبی ندارند. با توجه به این مشکل با همکاری بقیه ی همکاران و با کمک گرفتن از مشاور اداره، خانواده دانش آموز، مطالعه ی کتاب های گوناگون و کتاب های پیوند و... تصمیم به حل مشکل گرفتم.

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها:

مشکل چنان که قبلاٌ ذکر شد پرخاشگری و بدرفتاری دانش آموزان بود و من در صدد پیدا کردن معضل این کلاس برآمدم و برای رسیدن به راههای مطلوب از روش 6 پرسش برای تجزیه و تحلیل استفاده کردم.

به شرح ذیل:

 

 

 

 

 


[1] سایت به دخت


تعداد بازدید : 1217
خرید و دانلود | 3,000 تومان
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط

9